Wednesday, April 7, 2010

Willing Working On Organic Farms; Farmstay Blenheim

Op 31 Maart kwam ik om 11.00 in Blenheim aan. Dit is de plek waar ik zou gaan WWOOF’en. WWOOF betekend Willing Working On Organic Farms en houdt in dat je tegen kost en inwoning, voor 4 tot 6 uur per dag werkt. Je krijgt dus niet in geld betaald, maar hebt geen kosten doordat je accommodatie hebt en er voor eten wordt gezorgd. Daarnaast is het voornamelijk een goede ervaring, daar je bij mensen van het land zelf inwoont. Ik had een aantal uren in Blenheim, voordat mijn WWOOF hosts me zouden ophalen, dus mijn tas bij de information centre neergezet en Blenheim in gegaan. Een leuk klein stadje. Om 15.00 werd ik opgehaald door Sharyn en Neville, mijn WWOOF hosts. De boerderij waar ik zou gaan werken, richt zich voornamelijk op groente voor de farmers market. Daarnaast hebben ze 6 stieren en free range chickens. De afgelopen 7 dagen heb ik me voornamelijk bezig gehouden met de groentes; onkruid wieden (bij hand), wortels uitdunnen en plukken, de tomatenplanten checken en eventueel wegdoen, composthoop omgooien etc. Daarnaast had ik de schone taak om de wormfarm uit te graven, aangezien de wormen gingen verhuizen en dus daarna ook geholpen met het vernieuwde onderkomen. Ook heb ik de wormen een paar dagen eten gegeven (koeienstrond, papier en afvalresten van de groente en fruit). De hosts waren aardig, dus dat scheelt altijd wel een hoop. Ik werkte 4,5 tot 5 uur per dag (al hielp ik daarnaast ook mee met eten koken en afwassen) en dus was ik de middagen vanaf een uur of 13.00 vrij. Ik ben een aantal keren naar Renwick gefietst, wat me ongeveer een uur kostte (heen en terug) en heb Sharyn en Neville opgezocht op de farmers market, een kleine 1,5 uur fietsen. Toen kon ik gelukkig met het mee terug rijden en zijn we ergens gaan lunchen. Het eten was goed, weer eens wat anders dan wat je in hostels eet. Vaak hadden we wat lekkers na, veelal Hockey Pockey ijs (Nieuw Zeelands geheime recept), soms vergezeld van een heerlijk gebakken eigen gemaakte cake. Geen nood, voor een ieder die dit leest; ik heb wat recepten overgeschreven, dus ik ga ze uitproberen!Na een week van werken, moest ik vandaag afscheid nemen van het leven op de boerderij en was het tijd om naar Picton terug te gaan, alvorens ik morgen de ferry naar Wellington neem. Toevallig kwam ik een oude bekende tegen, van de Nelson/ Queenstown periode en dus heb ik iemand hier om mee op te trekken. Overmorgen gaat het dan eindelijk gebeuren; mijn eerste musical in Nieuw Zeeland; Miss Saigon. Hier heb ik, uiteraard, erg veel zin in! Daarna trakteer ik mezelf op een etentje, waarschijnlijk iets Aziatisch (indian of thai). Na Wellington heb ik alleen nog stops in Napier (11 t/m 14 april), MT Maunganui (14 t/m 16 april) en dan Auckland. In Auckland ga ik nog een weekje WWOOF’en, van 17 t/m 24 april, alvorens ik van mijn laatste 5 dagen ga genieten, in Auckland. Op 29 april vlieg ik alweer terug naar Nederland. Time flies when you’re having fun! Gelukkig kan ik nog drie weken genieten van dit mooie land, al moet ik zeggen dat ik ook wel weer uitkijk naar het opbouwen van een leven, al is het dan in Nederland. Niet elke dag mijn tas meer in/ uitpakken, niet elke keer opnieuw vertellen wie je bent en waar je vandaan komt, een eigen kamer etc. En natuurlijk het zien van familie en vrienden, ook een klein detail haha!

1 comment:

Gwen said...

Hi Fem!

Ik kan je goed begrijpen met je tas telkens en in uitpakken en opnieuw en opnieuw voorstellen aan mensen.. Zou niks voor mij zijn iig.
Fijn dat je er nu zo naar uit kijkt om iets in Nederland op te gaan bouwen. Ik kan me niet voorstellen hoe moeilijk jouw weg naar Australie wel niet is, maar meis, ik vind dat je de eer helemaal aan jezelf houdt.
Geniet nog van je tijd in NZ, en wie weet tot ziens in NL.

groetjes gwen (xpdite)