Monday, April 26, 2010

Het einde inzicht...

Niet van mezelf, maar van mijn reis in Nieuw Zeeland. Een reis die me niet gebracht heeft wat ik van te voren had verwacht, maar waarin ik wel bepaalde keuzes heb kunnen maken voor de nabije toekomst, waardoor de reis uiteindelijk dus niet voor niets is geweest. Wat is er dan een hoop verandert, in een relatief korte tijd...
Ik denk trouwens, achteraf gezien, dat ik bepaalde keuzes in Nederland niet had kunnen maken en dat ik daar deze ervaring voor nodig had. Elke reis leer je toch weer een beetje meer over jezelf en hoe je in het leven staat!
Veel mensen vragen me of ik zin heb terug te gaan naar Nederland. Het antwoord op deze vraag is Ja en Nee tegelijk. Natuurlijk was ik liever naar Australie gegaan, om daar mijn leven op te bouwen, dat was in eerste instantie het doel en is ook lange tijd een droom van mij geweest. Aan de andere kant, nu het zo gelopen is zoals het is, ben ik (hoe dan ook) toe aan het opbouwen van een toekomst, ook al is dat in Nederland. Ik merk dat ik graag reis, maar wel vanuit een thuis basis en dat ik niet meer zomaar een paar jaar zou willen reizen, zonder deze vaste basis. Daarnaast merk ik dat het slapen in dorms me meer tegenstaat dan 6 jaar geleden. Het is prima te doen, maar ik heb nu (meer dan toen) de behoefte aan wat meer mijn eigen ruimte en privacy. Dus ja ik kijk er naar uit dat ik naar huis kom over 2 dagen, maar ik had natuurlijk liever het vliegtuig gepakt naar Australie.
Toch heb ik wel zin om mijn leven op te pakken in Nederland. Ik heb erg veel zin in het starten van mijn theateropleiding, in het zoeken naar een leuk appartementje voor mezelf en uiteindelijk in het zoeken naar leuk werk (ja dat hoort er ook bij he).
Een toekomst is wat je er zelf van maakt en dus maak ik er maar het beste van. Op dit moment ga ik een toekomst opbouwen in Nederland, ervan uitgaande dat daar mijn toekomst ligt. Je weet echter nooit wat er nog allemaal gaat gebeuren. Niemand weet dat, ik dus ook niet. Vooralsnog ligt er een opleiding van 3 jaar voor de boeg, waar ik eventueel ook wel wat mee wil gaan doen.
Wat betreft de droom om naar Australie te gaan? Het is de vraag of dit ooit realiteit gaat worden. Dat zal ook aan DIAC liggen, maar op dit moment heb ik me voorgenomen om me te richten op het hier en nu, op de komende jaren die zeker in Nederland liggen, doordat ik een drie jarige opleiding ga volgen. Ik kan niet zeggen dat ik de hele droom opgeef, aangezien ik mijn aanvraag gewoon door laat lopen. Toch denk ik dat, met het verstrijken van de tijd, deze droom langzaam aan ook aan kracht verliest. Je kan niet blijven rekenen op iets wat wellicht niet kan. Ik weet dat ik eerder heb gezegd dat ik deze droom opgeef (daarom zeg ik dat niet nogmaals, je weet tenslotte nooit wat de toekomst brengt), maar ditmaal heb ik een nieuwe droom gecreert, door te beginnen aan een theater/ acteeropleiding. Ik ga me dus richten op de dingen die zeker kunnen, op het opbouwen van een leven in Nederland en wie weet wat er allemaal nog op mijn pad komt in een later stadium van mijn leven! We zullen zien...

2 comments:

Gwen (xpdite) said...

Hi Fem,

alles wat je zegt is zo waar.. In zo'n reis leer je super veel over jezelf, en ik vind het knap dat je de positieve punten bekijkt en daarmee verder gaat. Ik leer zelf veel van jouw inzichten. Uhm bedankt daarvoor. Hopelijk zie ik je snel als we beide weer in nl zijn, wat voor mij mss iets sneller dan gedacht wordt.
groetjes gwen

Rimko en Ingrid said...

Hoi Femke, ik wens je vast welcome back to Holland, en een hele fijne tijd hier!
Precies wat je zegt, je reis is niet voor niks geweest hoor.
"Everything happens for a reason"

Misschien tot ziens hier in NL of wie weet waar!

groetjes Ingrid ( skippie )