Thursday, November 5, 2009

Zeker of twijfel?

Dat is een van de tipics waarin regelmatig gepost wordt op het forum van Xpdite (het Australie emigratieforum). Nou moet ik zeggen dat ik op dit moment weinig twijfels heb over mijn vertrek. Ik ben er eigenlijk wel klaar voor om te vertrekken en ik denk dat iedereen dat ook wel aan mij gemerkt heeft de laatste tijd. Dat betekend echter niet dat mijn keuze, om te gaan emigreren naar de andere kant van de wereld, dus geen negatieve gevolgen heeft.
Natuurlijk besef ik me heel goed dat Nieuw Zeeland, maar uiteindelijk ook Australie niet om de hoek liggen. Het is wel heel ver weg en mensen komen niet zomaar even langs... Alhoewel iedereen natuurlijk wel gewoon welkom is! Daarnaast laat ik een hoop achter; mijn familie, mijn vrienden en natuurlijk mijn Mousje. Mijn schoonzusje is zwanger en ik zal een hele andere band met het kleine mannetje opbouwen dan de andere familie die wel dichtbij wonen. Een band via de comuter en foto's. En niet alleen zal dit gebeuren met de nieuwe familieleden, maar ook met de al bestaande familieleden zal de band anders worden. Dat is een van de nadelige gevolgen van mijn keuze. Daarnaast besef ik me ook heel goed dat mijn keuze niet alleen nadelige gevolgen heeft voor mijzelf, maar vooral ook voor mijn familie (voornamelijk mijn moeder, haar man, en mijn broer en schoonzus), maar ook voor mijn vrienden. Door mijn keuze wordt hun leven ook beinvloed. Ik ga dan nog het avontuur tegemoed, een voordeel voor mij. Zij blijven achter en hebben die keuze niet zelf gemaakt. Gelukkig is iedereen heel begripvol, maar ik kan begrijpen dat het niet altijd leuk is.
Echter heb ik zelf niet echt het idee een keuze te hebben, al heb ik deze natuurlijk wel gemaakt. Het is iets wat ik moet doen, iets wat ik moet uitzoeken, om zelf verder te kunnen met mijn leven. Ik moet gewoon weten of mijn toekomst inderdaad in Australie ligt, om niet uiteindelijk met heel veel spijt door te moeten. En dus heb ik een keuze gemaakt, welke voor mij overduidelijk was. Iets wat ik moet doen, waar ik heel erg naar uitkijk, een groot avontuur. Maar ook een avontuur met nadelige gevolgen die ik niet zomaar uit het oog verlies. Nadelige gevolgen voor mij, maar vooral ook voor mijn omgeving.
Maar ik vergeet jullie zeker niet en wanneer mijn financien het toelaten kom ik zeker zo snel mogelijk een keertje op vakantie om iedereen te zien en te spreken. En natuurlijk zijn er genoeg communicatiemiddelen om in de tussentijd contact te houden... Al is dat natuurlijk niet hetzelfde!

No comments: